استاد ابراهیم شریف‌زاده درگذشت

استاد ابراهیم شریف زاده از اساتید نامدار موسیقی مقامی خراسان رضوی صبح امروز درگذشت.
به گزارش ایسنا، استاد شریف زاده خواننده و آهنگساز موسیقی مقامی و خالق آهنگ‌های معروفی چون سرو خرامان، دلبر رعنا و دختر عموجان بود.

137609.jpg
محمد ابراهیم شریف زاده متولد شهر باخرز از توابع استان خراسان رضوی بود ، این خواننده موسیقی مقامی را از نوجوانی آغاز کرده بود و با غلامحسین سمندری همکاری نزدیکی داشت، همکاری وی با غلامحسین سمندری از دوتار نوازان شهیر باخرزی ۶۰ سال طول کشید، آلبوم موسیقی خون‌پاش و نغمه‌ریز حاصل این همکاری است. 
 
اذان معروف وی که به شیوه‌ای منحصر بفرد خوانده می‌شود، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف کرده‌است.
 
تفاوت خواندن شریف زاده با سایر استادان موسیقی محلی خراسان در این بود که وی علاوه بر اجرای حزن انگیز موسیقی این خطه، نغمه‌هایی را به صورت حماسی اجرا کرده‌ که پژوهشگران معتقدند در تاریخ موسیقی خراسان هیچ کس به این صورت نمی‌خوانده ‌است.
 
پیکر استاد ابراهیم شریف زاده روز یکشنبه ساعت ۹ صبح ۲۳ آبان ۱۳۹۵ از مقابل منزلش تشییع و در کنار استاد غلامحسین سمندری به خاک سپرده خواهد شد.

محمد ابراهیم شریف‌زاده همکار ۶۰ ساله غلامحسین سمندری دوتار نواز چیره دست خراسان، خواننده و آهنگساز توانای این خطه بود. آقای سمندری در سال ۹۱ و آقای شریف زاده دیشب درگذشت.

ابراهیم شریف‌زاده خواننده موسیقی مقامی و خالق آثاری چون، سرو خرامان، دلبر رعنا و بهاره دختر عمو است. مستند “دلبر رعنا” با نگاه به شخصیت این استاد آواز محلی خراسان ساخته شد. آقای ابراهیم شریف‌زاده در معرفی آوازهای بومی خراسان به ایران و جهان و اشاعه آن تلاش های زیادی کرده و از چهره‌های شاخص هنر آواز خراسان است و تاکنون اجراهای متعددی در جشنواره‌ها و محافل هنری کشو‌رهای گوناگون داشته است.

آقای شریف‌زاده یکی از معدود باقی‌ماندگان موسیقی خراسان بود . عبدالله سرور احمدی، غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسکریان و نورمحمد درپور هم صاحب نامان موسیقی این خطه بوده‌اند که که پیشتر درگذشته‌اند.

آلبوم “خون پاش و نغمه ریز” که حاصل همکاری آقایان شریف‌زاده و سمندری است سال ۸۰ منتشر و با اقبال فراوان روبرو شد و یکی از پرفروش ترین آلبوم های موسیقی نواحی در ایران بود.

این آلبوم را ارشد تهماسبی نوازنده تار و سه تار از میان چندین ساعت ساز آقای سمندری و خوانندگی آقای شریف‌زاده انتخاب کرد. “خون پاش” و “نغمه ریز” شامل ۸ ترانه خراسانی است و گفته می‌شود برخی از ترانه های آن توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شده است.

نام این آلبوم هم از شعر مهدی اخوان ثالث می‌آید آنجا که او با دیدن سمندری با چشمانی اشکبار برایش می‌خواند:

قربان نغمه‌های تو خون پاش و نغمه ریز

سبزپری است این که زنی یا شترخجو

تو با دو سیم محشر کبری به پا کنی

شش تار خویش من شکنم یا نه؟ هان بگو

 

مستند “دلبر رعنا” که حدود ۵ سال پیش ساخته شده به معرفی محمد ابراهیم شریف زاده اختصاص دارد و آن را مسلم کرمانی نوشته و کارگردانی کرده است.

در این فیلم ۴۵ دقیقه ای حسین سمندریان، غلام حسین غفاری، فاروق کیانی و کریم کریمی درباره آقای شریف‌زاده صحبت کرده‌اند.

آقای کرمانی چند سال پیش گفت شریف زاده، در ۴۰ سال گذشته هر روز در مسجد محل زندگی‌اش اذان می‌گفته است.

محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی، مولف دایره‌المعارف سازهای ایران و آهنگساز در گفتگویی  آقای شریف زاده را ستونی برای موسیقی شرق خراسان خواند

آقای درویشی گفت سال گذشته به عنوان عضو میهمان در جلسه شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در حوزه موسیقی شرکت کرده و حاضران را متقاعد کرده که به آقای شریف زاده که آبروی کل خراسان بزرگ است نشان درجه یک هنری بدهند که معادل دکتراست. او می گوید بعد از آن از من پرسیدند شغل آقای شریف زاده چه بوده و من گفتم مرده‌شور بوده است

آقای شریف زاده که دچار آلزایمر هم بود، سال گذشته دچار عارضه قلبی شد. زهرا شریف زاده فرزند ابراهیم شریف زاده در بیمارستان به خبرگزاری مهر از نبود حمایت لازم گله کرده و گفته بود “همین اواخر استاد در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آینه دار مجبور شد با وجود کهولت مسیر تایباد تا تهران را با اتوبوس بپیماید.”

او گفته بود که انتظار دارد برای آقای شریف زاده که سال ها در خدمت جامعه هنری خراسان بوده قدم های بیشتری برداشته شود.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی نواحی ایرانی فردا یکشنبه، ۲۳ آبان ماه ساعت ۹ صبح در شهرستان باخزر استان خراسان رضوی یعنی محل زندگیش برگزار می‌شود.

فرزاد طالبی مدیرکل دفتر امور موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در گذشت ابراهیم شریف زاده را در پیامی تسلیت گفت.

از تاریخ دقیق تولد او اطلاعی در دست نیست اما محمد رضا درویشی پژوهشگر موسیقی می‌گوید حدود ۱۰۰ ساله بوده است.

محمدابراهیم شریف‌زاده
زادگاه باخرز
خاستگاه  ایران
تاریخ مرگ ۲۲/۰۸/۱۳۹۵
سبک موسیقی مقامی
حرفه‌(ها) آوازه‌خوانی
شعر اخوان ثالث برای شریف‌زاده + موسیقییک پژوهشگر و مستندساز موسیقی نواحی معتقد است: استاد شریف‌زاده ذخیره‌ای از مقام‌های قدیمی منطقه تربت جام بود. او بزرگترین ذخیره پا دایره‌خوانی (نوعی آواز که بیشتر در عروسی‌ها خوانده می‌شد) در ایران بود.

استاد ابراهیم شریف‌زاده

علی مغازه‌ای – یک پژوهشگر و مستندساز موسیقی نواحی – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نام استاد ابراهیم شریف‌زاده همیشه با نام استاد غلامحسین سمندری گره خورده است. این دو، زوجی هنری را تشکیل دادند که از سال ۱۳۵۰ به بعد، فعالیت‌های مشترک آن‌ها کمی شناخته شد. در سطح منطقه خراسان رضوی و تربت جام این دو هنرمند را فقط مردم منطقه باخزر می‌شناختند و چون قبل از انقلاب دوران خان و خان‌سالاری بود و خان منطقه به این دو هنرمند علاقه‌مند بود، سعی می‌کرد که این دو هنرمند برایش ساز و آواز اجرا کنند تا این‌که هنگام اجراهایی که در شهرهای دیگر داشتند، چند اجرا هم در کشورهای دیگر برگزار کردند.

او ادامه داد: در یکی از این ارتباطات با افراد فرهنگی، استاد مرتضی کاخی که رفت‌وآمد خانوادگی با آن‌ها داشت، صدایی از این دو هنرمند ضبط کرد و این صدا را در سال ۱۳۶۱ به دست مهدی اخوان ثالث، شاعر اهل خراسان، رساند اجرای آن‌ها را گوش کند. اخوان ثالث با شنیدن «سرو خرامان» و چند آواز و اجرای دیگر، شعر معروف دوتار سمندری را نوشت و گفت: قربان زخمه‌های تو، خون پاش و نغمه ریز / سبز پری است این‌که می‌زنی یا شتر خجو؟ / تو با دو سیم، محشر کبری به پا کنی / شش تار خویش من شکنم یا نه؟ هان بگو …

دبیر هنری فستیوال آئینه‌دار گفت: اخوان ثالث در این شعر، بیشتر خطابش به استاد سمندری است و شعر را هم به نام او می‌گذارد؛ اما در بخشی از آن می‌گوید: آقا شریف‌زاده که همراه ساز بود / بودش صدا مناسب و اشعار هم نکو / آقای شهر و این همه خوش ذوق و اهل دل / لطفی کن و سلام مرا عرض کن به او …

مغازه‌ای بیان کرد: بعد از این شعر، چون اخوان ثالث اسم این دو هنرمند را می‌آورد، جامعه هنری به این دو اسم حساس ‌شد و در نهایت، این دو هنرمند به جشنواری موسیقی فجر و آئین و آواز هم آمدند. قطعه «سرو خرامان» از اجراهای برجسته این دو بزرگوار است که به باور من، سطحی از موسیقی را در موسیقی نواحی به جامعه هنری ایران معرفی می‌کند که با یک دوتار و آواز مقام «الله مدد» و شعر «سرو خرامان» از مولانای بزرگ به کار رفته و به قدری سطح آواز و ساز منطقه را بالا می‌برد که به گوش هر ایرانی می‌رسد. طوری که بعد از چند سال، آلبوم «خون پاش و نغمه ریز» منتشر می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: مرتضی کاخی به اخوان ثالث توضیح داده بود که استاد سمندری یک روز در خانه‌ی او دوتار می‌زد که متوجه می‌شود از سرپنجه‌ی انگشتان استاد، خون می‌آید. سپس به او اشاره می‌کند که از انگشتانت خون می‌ریزد و او می‌گوید «ایراد ندارد، گاهی سیم می‌برد و این اتفاق می‌افتاد». مهدی اخوان ثالث نیز این تمثیل را در شعرش به کار برد که همزمان از دوتار خون می‌پاشد و نغمه هم می‌ریزد.

او درباره شخصیت شریف‌زاده توضیح داد: شخصیت او بسیار محکم و قدرتمند بود که خودش را از همه چیز آزاد کرده بود. بارها که در کنارش می‌نشستم، گله و شکایت می‌کرد، اما بلافاصله می‌گفت، ولش کن. اواخر دچار بیماری آلزایمر هم شده بود و می‌گفت «دیگر نمی‌توانم بخوانم و شعرها را فراموش می‌کنم». تنها دخترش از او نگهداری می‌کرد و متحمل سختی‌های بسیاری نیز شده بود.

استاد شریف‌زاده در مراسم تشییع استاد سمندری/عکس از علی مغازه‌ای
 

مغازه‌ای ادامه داد: چون ما در جریان حال استاد شریف‌زاده بودیم، او را به مراسم اختتامیه دومین فستیوال آئینه‌دار دعوت کردیم و او آخرین اجرای صحنه‌ای را در آن فستیوال انجام داد. اواخر سال گذشته، من پرونده و سوابق هنری استاد را از دخترش گرفتم تا شاید از طریق آقای مرادخانی – معاون هنری وزارت ارشاد – بتوانیم کاری در ارتباط با درجه هنری و افزایش حقوق ۱۵۰ هزار تومانی استاد انجام دهیم. فرم‌های ارزشیابی را برای‌شان پر کردم و اتفاقا همان زمان از طریق آقای درویشی که در شورای ارزشیابی هنرمندان بود، پرونده آقای شریف‌زاده در جلسه ارزشیابی مطرح و دفاع شد، ولی اتفاقاتی افتاد و با دادن درجه یک هنری به او موافقت نشد. اطلاع ندارم چه تصمیماتی بعد از آن برای استاد گرفته شد. در حالی که استاد اصلا نیازی به درجه هنری نداشت و در واقع، با این کار به اعتبار خود «درجه هنری» افزوده می‌شد.

این مستندساز گفت: شریف‌زاده مصداق شعر خیام است که می‌فرماید «بنگر به جهان چه طرف بربستم؟ هیچ /  وز حاصل عمر چیست در دستم؟ هیچ »، او در کنج عزلت و در تنهایی‌ خودش با بیماری دست و پنجه نرم کرد. اگر به خانه‌اش می‌رفتید متاثر می‌شدید. او تنها زندگی می‌کرد و به‌جز دخترش، مونسی نداشت. استاد سمندری که یارش بود، چند سال قبل از دنیا رفته بود. به‌تازگی جوانان تربت جام به عیادتش می‌رفتند و سعی می‌کردند به او برسند.

او با بیان این‌که از زبان خود استاد شنیدم که می‌گفت، همه‌ی پا دایره‌گی‌ها را بلد بوده است، افزود: کسی برای ثبت این آوازها به سراغ  او نرفت و هنگامی هم که من به سراغش رفتم، حافظه‌اش یاری نمی‌کرد. سال‌های ۴۰ دوران طلایی این دو هنرمند بود. بعد از انقلاب به سمت نوحه‌خوانی، موذنی و مکبری کشیده شدند و در منطقه هم او را آخوند می‌نامیدند. همین سبک جدید زندگی موجب شد از آوازخوانی فاصله بگیرد، زیرا شأن و شخصیت مذهبی موجب می‌شد که احساس کند، این‌که در جامعه هم موذن باشد و هم ترانه و تصنیف بخواند، خوب نیست، بنابراین دچار مشکلاتی در این زمینه بود.

عکس‌ها از مجموعه مستند «بوسه برجام» به نویسندگی و کارگردانی علی مغازه‌ای
 

مغازه‌ای درباره این‌که آیا این دو استاد، شاگردانی در این حوزه تربیت کرده‌اند؟ گفت: حسن سمندری، پسر استاد سمندری، کار پدر را دنبال می‌کند و تقریبا می‌توان گفت فرزند خلف او است و به سبک پدر می‌نوازد و به‌جز او، کسی دیگر شیوه نوازندگی‌اش را دنبال نکرده است؛ اما کسی دنباله‌رو سبک شریف‌زاده نبوده است. با رفتن استاد شریف‌زاده، بخشی از مقام‌های آوازی و سازی از بین نمی‌رود، اما ممکن است دیگر پا دایره‌گی‌ها و شیوه اجرایی و آوازی استاد شریف‌زاده راوی و دنباله‌رو نداشته باشد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: آقای شریف‌زاده انگار روحیه ملامتیان را داشت. او در کمال دانایی و پختگی سعی می‌کرد خود را طور دیگری معرفی کند که این را همه می‌دیدند، ولی او در باطن بسیار نیک و شریف بود. به واقع، او یک «ابراهیم» بود که شریف‌زاده شده بود و شریف هم ماند و به نظرم شریف هم رفت؛ بی‌نیاز و مومن.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شریف‌زاده صبح روز ۲۲ آبان‌ماه بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. شریف‌زاده متولد شهر باخرز از توابع استان خراسان رضوی بود، او موسیقی مقامی را از نوجوانی آغاز کرده بود و با غلامحسین سمندری همکاری نزدیکی داشت، همکاری او با سمندری، از دوتار نوازان شهیر باخرزی ۶۰ سال طول کشید، آلبوم موسیقی «خون‌ پاش و نغمه‌ ریز» حاصل این همکاری است.

==============================================
نغمه‌ای که غریبانه خاموش شد + فیلم و صوت

«‌سرو خرامان» با صدای جادویی او شنیدنی بود. خراسان دیگر نغمه خون‌پاش او را نخواهد شنید؛ نغمه مرغی که فلک بالش را شکسته بود.

 

 

‌به گزارش ایسنا، درگذشت استاد محمدابراهیم شریف‌زاده یکی دیگر از بزرگان هنری کشور، خبری بود که باز حسرت زیادی باقی گذاشت، حسرت این‌که گنجینه‌ای را بدون آن‌که درست بشناسیم، از دست داده‌ایم.

آخرین دیدار ما با استاد، چند وقت پیش در منزلش بود؛ آنجا هنوز آلزایمر و بیماریش خیلی پیش نرفته بود، آواز می‌خواند، گاهی بیت‌ها را از یاد می‌برد، ولی می‌خواند. «بهاره، دخترعمو» را خواند و چند آواز دیگر. از تنهایی گفت و خاطراتش را تعریف کرد، طبع شوخ و رفتار بی‌پیرایه‌اش همنشینی با او را لذت‌بخش‌تر می‌کرد؛ اما وقتی با صدای حزن‌آلود و سحرآمیزش این بیت را می‌خواند که «سِفِد مرغی بودم بر شاخ پستَه / فلک بر هم زد و بالم شکستَه» بغض، ناخودآگاه به سراغت می‌آمد. حزن و جادوی صدای استاد شریف‌زاده را کسانی که شنیده‌اند به خوبی درک می‌کنند.

شریف‌‍زاده نیز مانند اساتید دیگر موسیقی مقامی، پس از مرگ چند روزی نامشان در پیام‌های تسلیت دست به دست خواهد چرخید، توجهی که اگر پیش از درگذشت این بزرگان به آن‌ها می‌شد، شاید ثمربخش‌تر بود.

صدای استاد در آلبوم «خون‌پاش و نغمه‌ریز» تا همیشه عشق و سرو بودن را به ما یادآوری می‌کند، وقتی که در دیدارمان استاد شریف‌زاده بارها و بارها این بیت را تکرار می‌کرد که «چنان بساط عمل پهن کن در این بازار / که دست و پا نکنی گم، به وقت برچیدن». او رها و شاید بی‌هیچ تعلقی، غریبانه پرکشید و بسیاری که باید بدانند، ندانستند که او کیست و حتی اذان او که شهره‌ بود و بسیاری از پژوهشگران نیز جلب اذان او شده بودند، از مدت‌ها پیش حتی بلندگوی مسجد را نیز نداشت. 

حسینعلی مردانشاهی، یکی از فعالان حوزه موسیقی خراسان، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این اساتید یکی پس از دیگری رفتند و به آن‌ها بی‌مهری شد، موسیقی مقامی، یک منبع شفاهی بزرگ را باز هم از دست داد، در صورتی‌ که می‌شد خیلی کارها نه برای او، بلکه برای خدمت به موسیقی خراسان و موسیقی مقامی که مهجور واقع شده، انجام می‌شد؛ اما از پی اساتید دیگری که رفتند و از دست‌شان دادیم حالا نوبت استاد شریف‌زاده بود که تکرارنشدنی است.

رحمان یوسفعلی‌زاده یکی از فعالان هنری تایباد، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفیم که برخی مسئولان حتی نمی‌دانستند این استاد یک خواننده است نه دوتارنواز! استاد این اواخر در خانه دخترش زندگی می‌کرد و دیگر آوازهای خود را به یاد نمی‌آورد. او در شهر خود و در میان مردمِ خودش هم غریبه بود. همه دوستداران استاد از شهرهای اطراف برای تشییع پیکرش آمده بودند و من برای آینده هنر و همچنین هنرمندان موسیقی مقامی منطقه بسیار مغموم هستم که چنین کم‌لطفی‌هایی به آن‌ها می‌شود.

همچنین علی شکفته، یکی دیگر از فعالان این حوزه که برنامه‌هایی نیز با استاد داشته است، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: آخرین دیدار من و برادرم با استاد ۱۷ آبان‌ماه امسال بود. به رسم همیشه به او گفتم استاد ما را غزلی مهمان کنید، کمی سکوت کرد و گفت چیزی به یاد نمی‌آورم. او علاوه بر موذنی مسجد، با زنده‌یاد استادحسین سمندری، آثار ماندگاری خلق کرد.

به گزارش ایسنا، استاد شریف‌زاده که به گواه بسیاری از هنرمندان، صدایش تقلیدناپذیر و هنرش خاص بود، پس از اساتید دیگری مانند استاد درپور، پورعطایی و عسکریان از میان ما رفت. آری «افتاد آن‌سان که برگ / آن اتفاق زرد / می‌افتد … اما / او سبز بود و گرم که / افتاد».

==============================================

استاد مرحوم حسین سمندری ، نوازنده چیره دست دو تار و موسیقدانان محلی تربت جام بود. او با ساز ابداعی دو تار خود موسیقی های جاودانی را خلق کرد و توانست در فستیوال های خارجی شرکت کند و برای موسیقی محلی خراسان ایران اعتبار زیادی را کسب کند. مهدی اخوان ثالث در وصف او و دو تار نوازیش شعری سروده و یهودی منوهین ، نوازنده ی شهیر ویلون با آن شهرت جهانی و اوج هنر نوازندگی وقتی ساز استاد سمندری را می شنود می گوید : « من حاضرم تمام افتخارات جهانیم را در موسیقی بدهم و در عوض بتوانم پنچه ی این مرد روستایی را داشته باشم و از ساز چنین نغمه هایی بیرون آورم» آلبوم “خون پاش و نغمه ریز” که نام آن با الهام از شعر مهدی اخوان ثالث در وصف حسین سمندری انتخاب شده است ، شامل تکنوازی های دو تار حسین سمندری و آواز های ابراهیم شریف زاده است. امیدوارم لذت ببرید.

=============================================

ایسنا شما را به شنیدن قطعاتی از اجرای استاد ابراهیم شریف‌زاده و غلامحسین سمندری دعوت می‌کند.

دانلود آهنگ شاد

 http://cdn.isna.ir/d/2016/11/12/0/57383921.mp3?ts=1478949504479

قطعه «سرو خرامان» با صدای شریف‌زاده و دوتار سمندری

دانلود آهنگ شاد

http://cdn.isna.ir/d/2016/11/12/0/57383925.mp3?ts=1478949504479

آواز استاد شریف‌زاده

دانلود آهنگ شاد

سرو خرامان، موسیقی محلی خراسان ، نام آلبوم شماره ۵ از مجموعه «نغمه‌های ایران زمین» با موسیقی «محمد حقگو» و دوتار «عزیز تنها» و آواز «عبدالله امینی»، «محمد ابراهیم شریف ‌زاده»، «عباس فکوری»، «حمید هادی» و «کریم کریمی» است که توسط انتشارت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران «سروش»، در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.

سعی می کنم به پیشنهاد یکی از دوستان عزیز و محترم تمام آلبوم را برای دانلود بذارم تا دوستداران موسیقی استفاده نمایند .

به احترام پیشکسوت بودن استاد شریف زاده ابتدا آهنگ «سرو خرامان» را از ایشان بشنوید

http://sobhan1352.ir/wp-content/uploads/2016/11/9.gif

دانلود آهنگ شاد

خواننده: ابراهیم شریف زاده       آهنگساز :حسین سمندری   نام آلبوم : خون پاش و نغمه ریز       فرمت:  MP3
کیفیت :   ۱۲۸                سَبک:  سنتی,محلی خراسان     حجم:  ۵۶٫۴ مگابایت
http://sobhan1352.ir/wp-content/uploads/2016/11/9.gif

دانلود آهنگ شاد

Download New Music Ebrahim Sharifzadeh – Dokhtar Amoo

دانلود آهنگ خراسانی دختر عمو از محمدابراهیم شریف‌زاده
(دانلود آهنگ با کیفیت ۳۲۰ و ۱۲۸ بهمراه کد آهنگ وبلاگ , پخش آنلاین آهنگ ,متن آهنگ)

 

دانلود آهنگ خراسانی دختر عمو از محمدابراهیم شریف‌زاده

آلبوم: سرو خرامان
(از ترانه‌های تربت جام)
موسیقی: محمد حقگو

دانلود آهنگ با کیفیت ۱۲۸

دانلود آهنگ شاد

آلبوم سرو خرامان به دوتار نوازی استاد تنها و خوانندگی(عباس فکوری-حمید هادی-محمد ابراهیم شریف زاده-عبد الله امینی-کریم کریمی) پیشنهاد می کنم تمام آهنگ ها را دانلود کنید.

۱. دختر عمو (از ترانه‌های تربت جام)، خواننده «محمد ابراهیم شریف ‌زاده»

 ۲. راز و نیاز، خواننده «کریم کریمی»

۳. ممدوسین نوداماد، خواننده «عباس فکوری»

۴. باران نوبهاری، خواننده «حمید هادی»

۵. الله ‌مزار، خواننده «حمید هادی»

۶. شه لافتی، خواننده «عباس فکوری»

۷. سرو خرامان، خواننده «محمد ابراهیم شریف ‌زاده»

۸. یار می‌گوید الله، خواننده «عبدالله امینی»

دانلود آهنگ شاد

مقام هزارگی به دوتار نوازی استاد حسین سمندری و خوانندگی ابراهیم شریف زاده

دانلود

دانلود آهنگ شاد

«‌سرو خرامان» با صدای استاد شریف‌زاده

 «بهاره، دخترعمو» با صدای استاد شریف‌زاده
========================================================
آواز استاد محمد ابراهیم شریف زاده
۵,۳۸۳
دیدار گروه فردای جام با استاد محمد ابراهیم شریف زاده باز هم زیبا ووصف نشدنی در حضور استاد شریف زاده بشنوید چهاربیتی های ناب در اوج وزیبایی و درد از حال و هوای این روزها ی مرد مظلوم موسیقی خراسان در دیدار اردیبهشت ماه گروه فردای جام…
=================================================================
استاد محمد ابراهیم شریف زاده و استاد غلامحسین غفاری ۲
۴,۲۹۱
به علاقه مندان موسیقی دیار جام توصیه می کنیم حتما حتما این کلیپ را تماشا کنید نه یک بار بلکه چندین بار لحظاتی تکرار نشدنی و زیبا با حضور اساتید بزرگ در دیداری سراسر از عشق و صفا در منزل مرد غریب این روزهای موسیقی خراسان . استاد محمد ابراهیم شریف زاده
========================================
استاد محمد ابراهیم شریف زاده و استاد غلامحسین غفاری ۱
۵,۰۹۸
به علاقه مندان موسیقی دیار جام توصیه می کنیم حتما حتما این کلیپ را تماشا کنید نه یک بار بلکه چندین بار لحظاتی تکرار نشدنی و زیبا با حضور اساتید بزرگ در دیداری سراسر از عشق و صفا در منزل مرد غریب این روزهای موسیقی خراسان . استاد محمد ابراهیم شریف زاده
==================================
 سرو خرامان ، شعر : مولوی ، خواننده : محمد ابراهیم شریف زاده ، نوازنده دوتار : غلامحسین سمندری
===================================

  برچسب ها: دانلود آلبوم خون پاش و نغمه ریز، دانلود آلبوم های حسین سمندری، دانلود آهنگ های حسین سمندری، دانلود آوازهای ابراهیم شریف زاده، دانلود تکنوازی دو تار، دانلود تکنوازی دو تار حسین سمندری، دانلود موسیقی محلی خراسان