یکی از معجزات بارز حضرت موسی(ع) ید بیضاء یا همان دست سفید و درخشنده بود. در تفاسیر آمده است که سفیدی دست حضرت موسی(ع) درخششی شبیه به درخشش خورشید دارد که چشم‌ها از شدت سفیدی آن تاریک می‌شوند. برخی هم گفته‌اند که نور آن بر نور خورشید غلبه دارد. خداوند با قرار دادن دست آن حضرت به این رنگ سفید جلوه دادن دستش، آن را نشانه الهی و معجزه معرفی کرده تا قوم بنی اسرائیل با دیدن این رنگ آرامش پیدا کنند.

در روایتی از رسول‌الله(ص) آمده است که از لباس‌های شما، هیچ کدام بهتر از لباس‌های سفید نیست، برای پوشیدن آن‌را انتخاب کنید.

http://www.akairan.com/khanevadeh/ravanshenasi-rangha/rang105.html

================================

رنگ سفید مخالف سیاهی و تاریکی است. رنگ سفید رنگی مثبت، نورانی و مهیج محسوب می‌شود. همچنین رنگ سفید به عنوان نماد جوانی، عفت، پاکی، بی گناهی، خلوص و صلح محسوب می‌شود. پوشیدن لباس سفید باعث حالت روحانی، دلگشا و مفرح در فرد می‌شود. عروس‌ها سفید می‌پوشند تا نماد پاکی و معصومیت باشد. رنگ سفید رنگ تابستانی به حساب می‌آید چون نور را منعکس می‌کند و از گرم شده جلوگیری می‌کند. کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون و مد لباس زیاد است چون رنگ ملایم و خنثی بوده و با همه چیز تناسب دارد. از آنجایی که رنگ سفید روشن است آلودگی روی آن زود معلوم می‌شود. پرستارها و پزشک‌ها لباس سفید می‌پوشند که نشان دهنده تمیزی و ضد عفونی بودن باشد.[۲]

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF

===================================

فکر می‌کنید چرا رنگ سفید در تمام طول سال جزو رنگ‌های محبوب در پوشیدن لباس به شمار می‌آید؟!

در لباس‌های سفید آرامش و تازگی وجود دارد که آنها را شیک می‌سازد! این عقیده طراحان مد و لباس است. به خصوص اگر این رنگ در روزهای گرمای سال پوشیده شود شیک‌تر هم جلوه خواهد کرد.

هرچه دمای هوا بالاتر می‌رود پوشنده لباس سفید آرام و خونسرد به نظر می‌رسد.

http://hamshahrionline.ir/details/46374

=====================================

رنگ سفید، روشن ترین رنگ ها و نمادی از شادی ونشانه ای از صلح وصفا و تسلیم وکنایه از پاکی وبی آلایشی و فضیلت وبزرگواری است

حتی درآیاتی از قرآن سیاهی وسپیدی چهره انسان ها در قیامت هم علامت است. امام باقر (ع) نیزمی فرمایند: هر بنده ای در دلش نقطه سفیدی است که چون گناهی کند؛ خال سیاهی در آن پیدا می شود ؛ سپس اگر توبه کند آن سیاهی برود واگر به گناه ادامه دهد به آن سیاهی اضافه شود، تا جایی که روی سفیدی را بپوشاند ووقتی روی سفیدی پوشیده شد ، دیگر هرگز صاحب آن دل به سمت خیر نمی رود.

در روایتی از مادر امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمود: لما ولد الرضا (علیه السلام) ناولته موسی (علیه السلام) فی خرقه بیضاء؛ وقتی [امام] رضا (علیه السلام) به دنیا آمد، او را در پارچه سفیدی پیچیدم و به امام کاظم (علیه السلام) دادم.(۲) از این رو ، رنگ پوشش نوزاد در سیره معصومان (علیهم السلام) مهم دانسته شده و اصرار بر این است که رنگ لباس نوزاد سفید باشد، نه زرد.

https://www.farsnews.com/printable.php?nn=13920415000882

=====================================

رسول اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرمود :
سیاه پوشیدن مکروه است ، مگر در سه چیز : کفش ، کلاه [ عمامه ] ، عبا[۶] .
پی نوشت :
[۶] ـ الکافى : ۶/۴۴۹ ، باب لبس للسواد ، حدیث ۱ .
منبع: http://erfan.ir

==============================

در حدیث حنان بن سدیر گوید: به محضر امام صادق ـ علیهالسلام ـ مشرف شدم. نعلینم سیاه رنگ بود. امام به محض دیدن آنها فرمود: حنان، تو را به نعلین سیاه چه کار! مگر نمى دانى که سه خصوصیت بد دارد: چشم را ضعیف و مردانگى را سست مى نماید و غمبار است؟!

پوشش سفید
بىشک بهترین رنگ لباس در اسلام، رنگ سفید است. امام باقر ـ علیهالسلام ـ فرمود: پیامبر ـ صلىالله علیه وآله وسلم ـ فرموده است:
«هیچ رنگى در لباسهایتان بهتر از سفید نیست. از چنین لباسى استفاده و مردگان خویش را با پوشش سفید کفن کنید.»
نیز نقل شده که بیشتر لباسهاى پیامبر ـ صلىالله علیه وآله وسلم ـ به رنگ سفید بود.
پوشیدن لباس سفید در نماز استحباب دارد; بلکه در هر حال استفاده از چنین لباسى سنت است. البته اگر عرف جامعه استفاده از پوشش سفید را براى مثلاً بانوان و دختران در انظار عمومى نادرست بداند، بهره بردارى از آن صحیح نخواهد بود.

پوشش سیاه
در روایات اسلامى در غالب موارد استفاده از پوششهاى سیاه نهى شده است. در روایتى آمده است که از جمله تعالیم امام على ـ علیهالسلام ـ به یارانش این بود: لباس سیاه مپوشید چرا که پوشش فرعون بود. در خبر دیگرى آمده که رسول ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ استفاده از رنگ سیاه را در پوششها ناخوش داشت.
امام صادق ـ علیهالسلام ـ فرموده است: خداوند به پیامبرى از انبیا وحى کرد که به مؤمنان بگو: لباسهاى دشمنانم را مپوشید و خوردنى هاى آنها را نخورید و راههایى را که آنان مى پیمایند، طى نکنید که دشمنم مى شوید، چنان که آنان هستند.
شیخ صدوق بعد از نقل این خبر مى نویسد: مقصود امام از لباسهاى دشمنان خدا، لباس سیاه است. البته چون در آن زمان شعار و رنگ لباس عباسیان سیاه بود، چنین لباسى لباس دشمنان خدا به شمار مى آمده است.
در تعدادى از روایات، پوشش سیاه به این دلیل که لباس اهل جهنم و زىّ عباسیان بوده، مکروه اعلام شده است.

استفاده از پوشش سیاه در هنگام خواندن نماز مکروه است و در این حکم، تفاوتى میان زن و مرد وجود ندارد. حتى استفاده از شب کلاه سیاه هم در نماز نامطلوب است.
روایت است که شخصى از امام صادق ـ علیهالسلام ـ پرسید: آیا مى توانم با شب کلاه سیاه نماز بخوانم؟ حضرت فرمود: خیر، زیرا سیاه، رنگ لباس دوزخیان است! حتى برخى از فقها گفتهاند که استفاده از شب کلاه سیاه کراهت شدید دارد.

پوشش سیاه در اعمال حج و عمره
بهرهگیرى از رنگ سیاه در لباس احرام خوشایند نیست. حسین بن مختار گوید: از امام صادق ـ علیهالسلام ـ در مورد احرام در پوشش مشکى پرسش کردم. حضرت فرمود:
«در لباس سیاه نباید احرام صورت گیرد و با چنین پوششى نباید میت کفن شود.»
علامه مجلسى بعد از نقل این روایت گوید: شیخ طوسى با توجه به حدیث فوق، احرام را در لباس سیاه حرام دانسته، که البته صحیح نیست، چون مقصود امام تأکید در کراهت استفاده از چنین رنگى است نه حرمت آن. نتیجه آن که از نظر اسلام استفاده از پوشش سیاه در هر حالى ـ چه در انجام عبادتهایى چون نماز و حج و عمره و چه در غیر آن ـ کراهت دارد.

http://delestan0111.blogfa.com/post/132/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%86%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D8%A8-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%87%D9%86%D8%AF-

===============================================

امام علی علیه السّلام فرمودند:
لا تَلْبِسُوا السَّوادَ فَاِنَّهُ لِباسُ فِرْعَوْنَ.

لباس سياه نپوشيد كه لباس فرعون است.
بحارالانوار، ج۸۳، ص۲۴۸
==================================
في قول أمير المؤمنين عليه السلام:

لا تلبسوا السواد فإنه لباس فرعون

وفي بعض الروايات:

لا تلبسوا السواد فإنه لباس أهل النار

روى الصدوق قدس سره في كتاب من لا يحضره الفقيه : ۱ / ۲۵۱ :

۷۶۷ – وقال أمير المؤمنين عليه السلام فيما علم أصحابه : لا تلبسوا السواد فإنه لباس فرعون .

۷۶۸ – وكان رسول الله صلى الله عليه وآله يكره السواد إلا في ثلاثة : العمامة والخف والكساء ) .
=======================================
امام علی می فرماید :
قال أمیر المؤمنین ( علیه السلام ) فیما علّم أصحابه : لا تلبسوا السواد فإنّه لباس فرعون .
مصدر : وسائل الشیعة ج۱ص۳۸۳ —الخصال شیخ صدوق ج۲ص۶۱۵ و و و

یعنی امام على ـ علیه السلام ـ خطاب به یارانش فرمود : لباس سیاه مپوشید چرا كه پوشش فرعون بود
****************************
امام صادق در باب نهی از لباس سیاه (لبس السواد) چنین می فرماید:
عن الصادق ( علیه السلام ) قال : إنّه أوحى الله إلى نبّی من أنبیائه قل للمؤمنین : لا تلبسوا لباس أعدائی ، ولا تطعموا مطاعم أعدائی ، ولا تسلكوا مسالك أعدائی فتكونوا أعدائی كما هم أعدائی .
مصدر: من لا یحضره الفقیه۵/۴۲—وسائل الشیعة ۲/۱۱و ۱۶/۲۵۱– رواه فی الفقیه (۱/۲۵۲)و و و

امام صادق می فرماید : «خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد: که به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشید، و خوراک دشمنان مرا نخورید، و راه دشمنانم را نروید، چون اگر این کارها را بکنید همانند دشمنانم دشمن من خواهید شد»
****************************
امام صادق می فرماید:
عن محمد بن سلیمان عن رجل عن ابى عبد الله ( ع ) قال : قلت له اصلى فی قلنسوة السوداء ؟ قال : لا تصل فیها فانها لباس أهل النار .
مصدر:]- الوسائل ۳/۲۸۱ باب (۲۰) حدیث (۳) ابواب لباس المصلی، —و صدوق در من لا یحضره الفقیه ۲/۲۳۲ —-وسائل الشیعة ۳/۲۸۱٫

یعنی مردی از امام صادق پرسید «آیا با کلاه سیاه نماز بخوانم؟ «گفت: با کلاه سیاه نماز نخوان؛ چون لباس سیاه لباس اهل جهنم است»
****************************
امام علی از پیامبر علیهم السلام نقل می کند :
عن علی بن أبی طالب علیه السلام عن رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم -نقلاً عن المصنف رضی الله عنه-: {إن لباس الأعداء هو السواد ومطاعم الأعداء النبیذ والمسكر والفقاع والطین والجرى من السمك والمار الماهی والزمیر والطافی وكلما لم یكن له فلس من السمك والأرنب -إلى أن قال- ومسالك الأعداء مواضع التهمة ومجالس شرب الخمر والمجالس التی فیها الملاهی، والمجالس التی تعاب فیها الأئمة علیهم السلام والمؤمنون، ومجالس أهل المعاصی والظلم والفساد
مصدر: عیون الأخبار على ما فی الحدائق ص ۱۹۳

یعنی علی بن ابی طالب –رضی الله عنه- از پیامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- روایت می ‌کند می گوید: «لباس دشمنان، لباس سیاه است، و غذای دشمنان نبیذ و چیزهای مست کننده است، و قارچ سفید نرم و ماهی شناور و مارماهی آبنوس و ماهی مرده و قرار گرفته روی سطح آب و ماهی هایی که پولک ندارند …. خوراک آنها هستند، تا اینکه گفت: و جایی که دشمنان مى روند جاهایی است که هر کس برود متهم مى شود، و مجالس شان مجلس شرابخواری و سرگرمی بیهوده است، و مجالسی است که شرکت در آن برای ائمه و مؤمنان عیب است و مجالس گناهکاران و ستمگران و تباهکاران است
***************************

و روایاتی که پیامبر رنگ سفید را به مومنین توصیه کرده است
به طور مثال
محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد، عن ابن فضال، عن ابن القداح، عن أبی عبدالله علیه السلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: البسوا البیاض فإنه أطیب وأطهر وكفنوا فیه موتاكم.
مصدر الكافی – الشیخ الكلینی ج ۶ ص ۴۴۵ حکم حدیث موثق فی مراة

یعنی پیامبر صلى الله علیه وآله می فرماید : لباس سفید بپوشید که پاک و مطهر تر است و مردگانتان را هم در لباس سفید کفن کنید
========================================

«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ؛ رسول اسلام صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله سیاه پوشیدن مکروه میدانست، مگر در سه چیز: کفش، کلاه [ عمامه ]، عبا»[۲]

ژنده پوشی و پوشیدن جامه های کثیف و آلوده هیچگاه مورد امضای دین اسلام نیست. همانگونه که تلاش برای پوشیدن لباسهای فاخر و گرانبها که پیوسته فکر انسان مشغول تهیه نقشه برای دستیابی به مدلها و نمونه های جدید و قیمتی پوشاکها باشد نیز امری ناپسند است. آنچه شرط است در آداب پوشیدن، لباس نظیف پوشیدن است ولی این به معنای نو بودن لباس و وصله نداشتن آن نیست. ممکن است لباس پر از وصله اما تمیز باشد

رسول اسلام (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) ‏فرمود: «الْبَسُوا مِنْ ثِیَابِكُمُ الْبِیضَ فَإِنَّهَا خَیْرُ ثِیَابِكُمْ وَ كَفِّنُوا فِیهَا مَوْتَاكُمْ؛ جامه های سفید بپوشید که آنها از بهترین جامه های شمایند. مُردگان خود را نیز در پارچه سفید، کفن کنید»[۳]

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «اِلبَسوا الثِّیابَ مِن القُطنِ؛ فإنّهُ لِباسُ رسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله ولِباسُنا، ولَم یکن یلبَسُ الصُّوفَ والشَّعرَ إلّا مِن عِلّه؛ لباس پنبه ای بپوشید، که لباس پیامبر خدا و لباس ما [اهل بیت] است. [پیامبر خدا،]لباس پشمی و مویین نمی پوشید، مگر این که علّتی (بیماری ای) در کار بود.»[۴]

فرشتگانی که بر حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در جنگ بدر نازل شدند عمامه و لباس سفید داشتند.[۵]

امام صادق (علیه السلام) لباس سفید پوشیده بود. منصور به او گفت: لَقَدْ تَشَبَّهْتَ بِالْأَنْبِیاءِ[۶]

رضا (علیه السلام) در نماز عید عمامه سفید پوشیدند.[۷]

[۲] کافی ج ۶ ص ۴۴۹

[۳] عوالی اللئالی ج ‏۱ ص ۱۶۷

[۴] کافی ج ۶ ص ۴۵۰

[۵] مستدرک سفینه ج۱ ص ۳۶۹

[۶] کافی ج۷۶ ص ۴۴۵

[۷] مستدرک سفینه البحار ج ۱ ص۳۷۰

فرآوری: محمدی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

==========================================